Hasta luego Costa Rica... hello Ecuador!

31 oktober 2015 - Quito, Ecuador

Buenas noches uit Ecuador!

En dan zit je oppeens in een heel ander land, omgeving en leven. Maar eerst terug naar mijn laatste twee weken in Costa Rica. Waar was ik gebleven...

Montezuma! Leuke surfplaats maar wel heel erg uitgestorven door het laagseizoen. We gaan uit en hebben een heel leuke avond, maar toch trekt de plaats ons niet echt. We besluiten nog een ochtend te surfen op Playa Grande en daarna vertrekken we naar Santa Teresa. Een grotere plaats aan de Pacific side met mooie zonsondergangen en de wildste zee die ik ooit gezien heb. We slapen in een hostel met 7 mensen waar plaats is voor 75.... Wel heel gezellig. Het bevalt me goed zo rond te hoppen door het land en nieuwe plaatsen te verkennen. Ook zijn het gave bus én boottochten.  De laatste dagen dat Alva en ik samen door Costa Rica zullen touren zijn aangekomen, zij gaat namelijk naar Peru. We spenderen deze dagen vooral surfend en kijken veel terug op alle dingen die we de afgelopen 5 weken samen meegemaakt hebben... Veel! Het afscheid valt daarom ook zwaar. Het is fijn om met iemand te reizen waar je écht een klick mee hebt en waar je dingen bij kwijt kunt, we gaan het allebei erg missen en hopen elkaar deze trip nog ergens tegen te komen.

Dan is het tijd om een beslissing te nemen, Puerto Viejo zit namelijk nog steeds veel in mn hoofd en het lijkt een makkelijke keuze om, na 3 andere mooie plekken gezien te hebben in Costa Rica, daarheen terug te gaan voor mn laatste week. Ik besluit het toch niet te doen, ookal maak ik deze keuze niet in volle overtuiging. Ik pak de bus naar Tamarindo, helemaal in het Noorden van Costa Rica. Een toeristische plaats waar ik in eerste instantie mijn Spaanse lessen en eerste weken zou gaan doorbrengen, en ik vraag me af of ik iets gemist heb door uiteindelijk voor Puerto Viejo te kiezen.

Niets is minderwaar. Het is een plaats met veel grote hotels en bomvol Amerikanen. Niet echt sfeerbevorderend, no offence overigens, en eigenlijk voor het eerst tijdens mijn reis voel ik me eenzaam en alleen. Ik heb een prima dag op het strand en vermaak me wel, maar het is anders als je niemand hebt om je plezier mee te delen. Die avond maak ik de keuze om alsnog terug te gaan naar Puerto Viejo.. Aan de andere kant van het land maar dat kan me niet veel schelen, het is me die busreis helemaal waard.

Terug in Puerto is het super fijn veel mensen te zien waar ik mijn tijd daar mee heb doorgebracht en ze te verassen met mn onverwachte teugkeer. Het worden nog 3,5 heel leuke dagen. Ik ga een dag snorkelen, naar de Bribri waterval en natuurlijk nog even goed feesten...

Op naar Ecuador! Onderweg naar het vliegveld heb ik mn eerste écht nare ervaring. Ik neem een taxi van San José downtown naar het vliegveld en spreek (zoals altijd) vooraf een prijs af. Eenmaal aangekomen geeft de meter 43000 Colones aan, mas o menos 80 (!) dollar. De taxidriver wil dat ik dit ga betalen ipv de afgesproken 15000. Als ik wil protesteren doet hij de deuren op slot en laat me er niet uit. Ik besluit het toch te betalen omdat ik geen kant op kan en maak daarna snel dat ik weg kom. Nare ervaring maar aan het eind van de dag is geld maar geld, en ben ik gelukkig helemaal ongedeerd.

Ik vlieg van San José naar Quito met een tussenstop in Bogota, Colombia. Door alle spookverhalen over dit land verwacht ik mega veel controle etc. Totaal niet aan de orde. De beveiliging is niet anders dan in ieder ander land waar ik geweest ben en ik word niet eens gefouieerd (echt bijzonder, trust me).
Ik kom woensdagavond laat aan in Quito dus zie de volgende morgen pas waar ik eigenlijk beland ben. En wauw... Niet wat ik verwacht had. Ik woon de komende 2 weken bij een mevrouw en haar moeder in een penthouse in het rijkste gebied van de stad, in een straat die je zo in New York zou kunnen vinden, bizar! Wat een verschil met de strandplaatsen en natuurparken in Costa Rica, een heel nieuw avondtuur. Ik merk dat ik ervan geniet een stad te ontdekken die totaal nieuw voor me is. Wel is het veel onveiliger dan in Costa Rica. Waardevolle spullen de straat opnemen is geen optie en het is noodzaak voor het donker binnen te zijn. Maar zo heeft elke grote stad zijn nadelen en ik ga zoveel mogelijk de mooie dingen van deze plek te ontdekken.

Vandaag heb ik de markt in Otovalo bezocht via een tour met de school waar ik de komende weken les zal volgen. Ook bezoeken we een waterval en krijgen we een muzikaal optreden van "indianen". Super gave dag!
Vanaf maandag beginnen mijn lessen en vanaf woensdag zal ik elke dag vrijwilligerswerk gaan doen in het kinderziekenhuis in Quito. Drukke dagen maar vast ook indrukwekkend en leerzaam.

Liefs,
Noortje

1. Linda:
    1 november 2015
    Hey, je bent in Quito! Super leuk! Ik ben zo benieuwd hoe je het gaat vinden. Ik hoop dat je je er net zo gaat thuisvoelen als ik. En een penthouse?? Te gek! Zit je op Bella Vista? Nou Noor, heel veel plezier, vergeet de nare ervaringen maar snel. Ennuh als je gaat partyen in Mariscal... in Bungalows gratis cocktails voor vrouwen ;-)